Tuotamme älykkäitä pysäköinnin palveluita, jotka mahdollistava joustavan liikkumisen kaupunkikeskustoissa. Pysäköintipaikkojen omistajille tuotamme palveluita laitetoimituksista kokonaisvaltaiseen pysäköinnin hallintaan. Lue lisää >>

Asiakaspalvelu (03) 387 800
Hae lähin pysäköintitalo

Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelun tulokset kertovat karun totuuden. 17.09.2018

Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelun tulokset kertovat karun totuuden:

Jopa 13 prosenttia autoilijoista uhmaa syksyn sateita vaarallisilla kesärenkailla

Kesärenkaat eivät jouda talviteloille vielä, sillä ennen talvea ja pakkasia on syksy ja sateet. Rankkasateella autoilijan paras henkivakuutus on hyväkuntoiset kesärenkaat. Usein kesärenkaiden kunto on viimeksi tarkistettu keväällä, eikä kesän aikana ajettujen kilometrien vaikutusta oteta huomioon. Nokian Renkaiden kehittämän digitaalisen SnapSkan-palvelun mittatulokset kertovat, että jopa 13 prosenttia autoista liikkuu huonokuntoisilla kesärenkailla.

Jopa 13 prosenttia autoilijoista riskeeraa huonokuntoisilla renkailla

Nokian Renkaiden kehittämä digitaalinen SnapSkan-palvelu on koko kesän ajan mitannut autojen renkaita Suomen suurimmissa kaupungeissa. Kesäkuun alusta elokuun loppuun mennessä autoja on mitattu yhteensä lähes 200 000 kappaletta. Kesäkuukausina mitatuista autoista jopa 13 prosenttia ajaa renkailla, joiden urasyvyys on vaarallisen alhainen. Tämän lisäksi 31 prosenttia ajaa kohtalaisen kuntoisilla renkailla. Autonrengasliiton vuoden 2017 rengasratsiassa huonokuntoisten kesärenkaiden osuus oli 10,5 %.

Kesärenkaiden urasyvyys on avainasemassa renkaan märkäpidossa. Lain mukaan alin urasyvyys on 1,6 mm, mutta tässä syvyydessä rengas on jo vaarallinen ajaa. Mitä syvemmät urat ovat, sitä paremmin ne varastoivat vettä tien ja renkaan välistä, ja sitä paremmin rengas pitää märällä pinnalla. Uuden kesärenkaan uransyvyys on noin 8 milliä, ja alle 4 milliin kuluneina niiden vesiliirto-ominaisuudet heikentyvät huomattavasti. Huonokuntoiset renkaat myös pidentävät jarrutusmatkoja: kun seitsemän millimetrin rengas pysähtyy 25 metrin jälkeen, jarrutusmatka kahden millimetrin renkailla venyy miltei 38 metriin. Ero on siis yli kaksi auton mittaa.

Neljä prosenttia ajaa talvirenkailla myös kesällä

SnapSkan-palvelun mittaustuloksista selviää myös, että suomalaiset ajavat talvirenkailla kesällä huolestuttavan paljon. Kesä-, heinä- ja elokuussa mitatuista autoista talvirenkaiden osuus oli noin neljä prosenttia. Autonrengasliiton vuoden 2017 rengasratsiassa prosenttimäärä oli sama. Suhteutettuna koko Suomen autokantaan tämä tarkoittaa, että yli 40 000 autoa ajaa kesäteille sopimattomilla renkailla.

Talvirenkailla ajo kesällä on vaarallista, sillä talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole optimoitu kesäkäyttöön. Lumelle ja jäälle suunniteltujen talvirenkaiden märkäpito-ominaisuudet ovat huomattavasti alemmat kuin kesärenkaissa, ja erityisesti tämä näkyy märällä pinnalla jarruttaessa: Tekniikan Maailman testissä jarrutusmatkaa 80 kilometrin tuntivauhdista tuli pohjoismaisella kitkarenkaalla 39,2 metriä, kun hyväkuntoisella kesärenkaalla vastaava luku oli vain 25,4 metriä. Jos tielle hyppää syyspimeässä hirvi, on ero huima. Talvirenkaat eivät myöskään pärjää kesärenkaille ajomukavuudessa tai ohjautuvuudessa kuumalla ja kuivalla tienpinnalla.

Suurin osa autoilijoista ei tiedä renkaidensa kuntoa – SnapSkan kehitettiin avuksi

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Määrä on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuvuosista, mutta parina viime vuonna kehitys on kääntynyt huonompaan suuntaan.

Autonrengasliiton tutkimuksen mukaan vain joka neljäs tietää missä kunnossa auton alla olevat renkaat ovat.

-        Renkaat ovat auton aktiivisin turvavaruste, mutta tästä huolimatta renkaiden kunnon tarkistus usein laiminlyödään. Moni autoilija tarkistaa renkaiden kunnon vain alle laitettaessa, ja esimerkiksi kesärenkailla on tämän jälkeen saatettu ajaa tuhansia kilometrejä kuumilla ja huonokuntoisilla teillä. Kesän aikana siis renkaat ovat kuluneet entisestään, eikä niissä enää ole uria taltuttamaan syksyn sateita, SnapSkan-palvelusta vastaava Ville Nikkola Nokian Renkailta

Nokian Renkaat kehitti SnapSkanin parantamaan tieturvallisuutta, sillä sen avulla renkaiden kunnon tarkistaminen käy nopeasti ja vaivattomasti.

-        SnapSkan-palvelun idea on sijoittaa mittapisteet paikkoihin, missä autoilija liikkuu muutenkin, eli erillistä pysähdystä tai ajomatkaa mittauspisteelle ei tarvita. Raportin renkaiden kunnosta autoilija saa suoraan omaan älylaitteeseensa. SnapSkan mittaa kaikkien henkilöautojen ja kaikkien rengasvalmistajien renkaat ja on täysin maksuton, Nikkola sanoo.

SnapSkan-palvelupisteitä löytyy Suomen suurimpien asutuskeskusten parkkihalleista sekä Vianor-palvelupisteistä. SnapSkan skannaa renkaat, ja autoilija saa digitaalisen raportin renkaiden kunnosta suoraan mobiililaitteeseensa. Uusin SnapSkan-piste avautuu kauppakeskus Kaareen Helsinkiin syyskuun aikana.

Lue lisää SnapSkanista: www.nokianrenkaat.fi/snapskan

Tutustu SnapSkan-palveluun, löydä lähin mittauspiste ja rekisteröidy käyttäjäksi: www.snapskan.fi

www.nokianrenkaat.fi